پیاده سازی api
سر فصل های مطلب پیاده سازی api

پیاده سازی api

پیاده سازی api

API ازنظر فنی اختصاری برای عبارت «رابط برنامه‌نویسی اپلیکیشن» (Application Programming Interface) محسوب می‌شود. در برخی موارد شرکت‌های معتبر برای اتصال به سرویس هایشان ، API  خود را پیاده سازی کرده اند و کاری که از سمت مشتری می ماند اتصال API به سرویس های خود می باشد .

در حقیقت پیاده سازی api نوعی پلی ۲ طرفه می باشد که اطلاعات را از سرویس دهنده به سرویس گیرنده متصل می نماید. گاها در برنامه های حسابداری و یا سامانه هایی که خدماتی را ارائه می دهند API  نقش بسزایی را در ارتباط گیری دوسویه دارند.

کاربرد پیاده سازی api چیست؟

APIها اهداف مختلفی را دنبال می‌کنند. به‌طورکلی، آن‌ها می‌توانند فرایند توسعه نرم‌افزار را ساده کرده و به آن سرعت ببخشند. برنامه‌نویسان می‌توانند یک عملکرد (مانند رزرو اقامتگاه و تشخیص تصویر و پردازش پرداخت‌) را از سایر تامین‌کننده‌ها (Providerها) به پاسخ‌های (Solutionهای) موجود خودشان اضافه کنند. همچنین، آن‌ها با استفاده از ارائه‌دهندگان خدمات شخص‌ثالث (Third-Party)، می‌توانند اپلیکیشن‌های جدیدی بسازند.

در تمام این موارد، متخصصان مجبور نیستند با کد منبع (Source Code) سر‌وکار داشته باشند؛ زیرا آنان به‌ سادگی نرم‌افزار خود را به نرم‌افزار دیگری متصل می‌کنند. به‌ عبارت‌ دیگر، APIها به‌ عنوان لایه‌ ای انتزاعی بین دو سیستم  عمل‌ کرده و پیچیدگی و جزئیات کاری سیستم دوم را پنهان می‌کنند.

انواع پیاده سازی api

ای‌پی‌آی سخت‌افزاری در پیاده سازی api

زمانی که مثلاً با اجرای یک گیم حرفه‌ای فشار زیادی روی سیستم خود می‌آوریم، می‌بینیم که فن سیستم شروع به تند چرخیدن می‌کند و این به دلیل آن است که سی‌پی‌یو نسبت به حالت عادی در معرض فشار بیشتر است و بالتبع داغ شده است و باید خنک گردد که این سازوکار از طریق ارتباط مابین ای‌پی‌آی‌های سخت‌افزاری صورت می‌گیرد.

ای‌پی‌آی سیستم‌عاملی در پیاده سازی api

این گروه از API‌ها نحوه استفاده اپلیکیشن‌ها از منابع و سرویس‌های سیستم‌عامل‌ها را تعریف می‌کنند. هر سیستم‌عامل مجموعه‌ای از APIهای خاص خود را دارد؛ مثلاً Windows API یا Linux API (ای‌پی‌آی فضای کرنل‌یوزر و ای‌پی‌آی داخلی کرنل).

اپل API رفرنس را برای macOS و iOS در داکیومنتی ارائه می‌دهد. ‌APIهای ساخت اپلیکیشن‌ها برای سیستم‌عامل دسکتاپ macOS اپل در مجموعه‌ابزارهای توسعه‌دهنده Cocoa گنجانده شده است. آن دسته از افرادی که برنامه‌هایی برای سیستم‌عامل iOS می‌سازند، از Cocoa Touch، نسخه اصلاح‌شده Cocoa، استفاده می‌کنند.

ای‌پی‌آی زبان‌های برنامه‌نویسی در پیاده سازی api

زبانی همچون جاوا یک هستهٔ اصلی دارد که شامل سینتکس این زبان، نحوهٔ ساخت متغیر، انواع داده ها  و … می‌شود اما در کنار آن‌ها صدها کلاس مختلف توسط توسعه‌دهندگان این زبان عرضه شده که تحت عنوان Java API شناخته می‌شوند که فیچرهای تکمیلی این زبان را در دسترس دولوپرها قرار می‌دهند.

کیت‌های توسعهٔ نرم‌افزار در پیاده سازی api

Software Development Kit یا به اختصار SDK نیز نوعی دیگی از ای‌پی‌آی‌ها است که توسط شرکت‌های مختلفی همچون گوگل،‌ فیسبوک و … عرضه می‌شوند تا دولوپرها با استفاده از این کیت‌ها بتوانند اقدام به توسعهٔ نرم‌افزار کنند که از آن جمله می‌توان به Android SDK اشاره کرد.

ای‌پی‌آی تحت وب (وب سرویس):

این نوع ای‌پی‌آی یکی از متداول‌ترین و کاربردی‌ترین انواع ای‌پی‌آی است که ادامه تمرکز روی همین مقوله خواهیم کرد. ای‌پی‌آی تحت وب یا اصطلاحاً Web API به هر پروتکلی گفته می‌شود که از طریق شبکهٔ اینترنت و وب تعامل مابین اپلیکیشن‌های مختلف را امکان‌پذیر سازد و از همین روی Web Service نیز نامیده می‌شود (وب اپلیکیشنی که محتوای خود را از طریق چندین و چند ای‌پی‌آی مختلف تأمین کند اصطلاحاً Mashup نامیده می‌شود.)

انواع پروتکل های وب سرویس‌ها ( API تحت وب )

به طوری کلی،‌ وب سرویس‌ها را می‌توان به دسته‌های GraphQL ،SOAP ،‌PRC و یکی از معروف‌ترین آن‌ها در حال حاضر REST دسته‌بندی کرد که در ادامه آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

  • پروتکل PRC

این اصطلاح مخفف واژگان Programmable Remote Client است. این نوع وب سرویس در دو نوع مدل XML-RPC و JSON-RPC عرضه شده است و همان‌طور که از نام آن‌ها مشخص است، مدل اول از فرمت XML پشتیبانی می‌کند و مدل دوم از Jason

  • پروتکل SOAP

این اصطلاح مخفف واژگان Simple Object Access Protocol است که به منزلهٔ پروتکلی است که متد ارتباطی، نحوهٔ ارسال درخواست، دریافت پاسخ و همچنین فرمت پاسخ‌ها را تعیین می‌کند.

به عبارتی، این نوع ای‌پی‌آی راهی است که از آن طریق سیستم‌ها از طریق فرمتی که قابل‌درک برای هر دو طرف کانکشن است می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار سازند.

  • پروتکل REST

این اصطلاح که مخفف واژگان Representational State Transfer است بر خلاف موارد قبل یک پروتکل حساب نمی‌شود بلکه نوعی معماری است که نسبت به بقیه کاربرد آسان‌تری دارد و به همین دلیل هم هست که امروزه فراگیر شده است .

  • پروتکل GraphQL

استانداردی برای طراحی و توسعهٔ API است که به صورت اپن‌سورس توسط کمپانی فیسبوک توسعه داده شده است که در حقیقت در پاسخ به نقدهایی که به REST وارد است طراحی شده تا بتواند به عنوان راه‌کاری جامع و اثربخش در توسعهٔ ای‌پی‌آی مورد استفاده قرار گیرد.

به خاطر داشته باشیم که دیتا از طریق وب سرویس‌های مختلف به اشکال گوناگونی می‌تواند رد و بدل شود که از جملهٔ مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به XML ،JSON و یا HTML اشاره کرد.

طراحی API

این نکته را همواره باید مد نظر قرار داد که طراحی API از پایه کار نسبتاً دشواری است که مراحلی پیچیده و بسیار تخصصی دارا است. برای آنکه یک تصویر کلی از پروسهٔ طراحی ای‌پی‌آی داشته باشیم، باید گفت که عموماً ای‌پی‌آی‌ها با توجه به برخی الگوها و استانداردها ساخته می‌شوند تا تمامی توسعه‌دهندگان از سراسر دنیا بتوانند بدون سردرگمی از آن‌ها استفاده کنند که بررسی این موضوع خارج از این بحث است.

تفاوت بین نرم‌افزار و پیاده سازی api چیست؟

API برای استفاده نرم‌افزارها، ولی نرم‌افزار برای استفاده انسان‌ها در نظر گرفته شده است. تمام تفاوت‌های دیگر از همین واقعیت ساده ناشی می‌شود. نرم‌افزار ممکن است از حروف یا رنگ‌های متفاوتی برای برجسته‌کردن اطلاعات کاربر انسانی خود استفاده کند. این در حالی‌ است که چنین تکنیک‌هایی برای API‌ها نامعقول هستند؛ زیرا کاربرانشان نرم‌افزارهای دیگر هستند.

نتیجه گیری پیاده سازی api

در حقیقت ارتباط گیری سامانه های مختلف نوعی آسان سازی و ارتباط دو سویه و یا یک سویه می باشد که طبق این فرآیند اطلاعات خواسته شده رد و بدل می شود . این امر باعث شده تا سامانه های مختلف طبق یک اصول واحد باهم در ارتباط باشد . زبان های برنامه نویسی از هر سو می تواند پیچیدگی های مختلفی را برای ارتباط گیری بوجود آورد .

تیم راهکار پویش می تواند با پیاده سازی api  در انواع مختلف ، ارتباط های سامانه های مختلف را بوجود آورد و این امر باعث تسهیل در انتقال اطلاعات ، جلوگیری از خطای انسانی ، کم کردن هزینه های جاری در پروژه و سیستماتیک کردن سامانه ها می باشد .

هر چقدر نیروی انسانی در این فرآیند بیشتر باشد می تواند زمان و خطا ها را بالاتر ببرد . توصیه ما به شما برای ارتباط سازی سامانه ها باهم می باشد . مادر این راه می توانیم بهترین خدمات را به شما ارائه دهیم .

طراحی وب سایت فروشگاهی راهکار پویش را می توانید در لینک مشاهده کنید. این سرویس دارای خدمات مبتنی بر API  می باشد.

سوالات متداول
در پیاده سازی ای پی ای باید داکیومنت های APi مورد نظر ارسال گردد ، پس از آن باید فرآیند پیاده سازی در سایت مورد نظر تهیه گردد.
بله ، بر اساس پیچیدگی و ساختار ای پی ای هزینه نهایی متغیر می باشد . این هزینه بر اساس تعداد ساعت کار شده محاسبه می شود.
Remote Procedure Call (RPC) – Service Object Access Protocol (SOAP) – Representational State Transfer (REST)
معمولا در صورت بودن موارد فوق ، زمان و هزینه پیاده سازی مقرون به صرفه تر می گردد و همچنین کیفیت خروجی بالاتر می رود .
بر اساس پیچیدگی و نوع متد API زمان اجرا متغیر می باشد . در نظر داشته باشید که داکیومنت مناسب می تواند زمان و کیفیت کار را بهینه تر سازد .

۲ پاسخ

  1. درود بر شما
    من میخوام یک وبسایت خارجی رو که api اون موجود هست پیاده سازی کنم و همه ی محصولات این وبسایت رو داشته باشم.
    کاربر بیاد خرید کنه به تومان و سایت مبدا مطلع بشه از این خرید، پس حساب کاربر رو شارژ کنه. پیاده سازی این مسئله چقدر زمان بره و چقدر هزینه داره؟ آیا صرفا با یک اسکریپت انجام میشه؟ یا با پایتون پیاده سازی میکنید؟
    ممنون میشم اطلاع بدید
    ۰۹۲۱۶۶۹۱۳۱۵ کشوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *